Vakre bilder og tips Bodø og Lofoten

Blog, Travel

OMG jeg har jo helt glemt å fortelle dere om båtturen jeg var på da vi først kom til Nord Norge og de andre tingene vi har gjort her i Stamsund, Lofoten. Tidligere i vinter hadde jeg satt et mål for sommeren, om å dra på minst en båttur - og nå kan jeg krysse stolt av dette på listen! Jeg reiser jo også til København med båten sammen med Bestemor til uken, men mer om det senere - hehe.

Jeg kan starte med å fortelle dere om reisen hit til Stamsund. Vi pleier vanligvis å fly til Bodø og så bytte fly til Leknes, men denne gangen ønsket vi å ta båten. Vi tok Hurtigruten, og å ta den i fint vær anbefales virkelig. Jeg har fanget i midlertidig opp noen nyttige tips til dere som tenker dere på en båttur, og som jeg gjerne skulle ha tenk ut på forhånd!

Vi hadde 4 timer til overs i Bodø før båten skulle dra, og da gikk vi rundt ved kaia, satt oss ned på en koselig restaurant, spiste tapas og så gjorde oss klare til å dra ut på havet. Bodø er en kjempefin by med veldig mange koselige mennesker og kafeer. Taxisjåføren fortalte litt om Bodø sin historie på inn og utpust, så dermed vi fikk med oss en del på den korte turen fra flyplassen til havna!

Kanskje jeg som er litt uviten her, men jeg hadde ingen anelse om at havet i Norge kunne være så turkisblått som det her, det er bare helt woow! Det er i hvert fall ikke slik i Oslo, hehe! Hadde det ikke vært for at båten villa ha kjørt fra meg, hadde jeg virkelig tatt en dukkert, havet var så utrolig vakkert å se på. Vel, nok om det, her har dere mine 2 nyttige tips for deg som er like uviten som meg og skal ut på havet: med fergen

1. Ta med teppe! Dere aner ikke hvor misunnelig jeg var på de menneskene som satt med et godt og varmt pledd på seg i solstolene ute på dekk. Når utsikten er så fin vil man gjerne sitte utendørs, men selv om det er sommer blåser det svært mye ute på havet, ikke akkurat noen fønvind for å si det sånn. Vi pakket derfor ut det vi hadde av klær vi hadde fra kofferten, og jeg satt etterpå med bukse over bukse over tights igjen og lag på lag med gensere. Et syn for guder - skulle nesten ha tatt et skikkelig Hurtigruta lag på lag antrekk, haha. Et pledd hadde nok gjort susen!

2. Alltid ha med proviant. Det er alltids en liten kiosk her og der, men å ha med seg noe niste og drikke vil jeg virkelig anbefale! Da slipper man å stå i køen og gå glipp av nydelig utsikt, samt at du sparer litt penger :-) Det er veldig dyrt på disse båtene.

På et vips var vi fremme i nydelige Stamsund der min kuule pappa sto å ventet på oss. Jeg presterte faktisk i å ta feil av han, så jeg vinket til en helt annen person som endte opp med å snu ryggen til. Sånn går det når man bestemt prøver å bevise at man har et bra syn, hehe. Dagen etter var det tid for fjelltur, som jeg insisterte på at vi skulle gjøre. Denne gangen var det fjellet Mannen som sto for tur, og jeg kan si nå at det både var en god og en veldig dårlig ide..

Jeg vet ikke om dere ser det, men den tåken som viser seg på bildet? Den tåken ble fort min fiende. Jeg sliter med høydeskrekk og det hadde jeg helt glemt, før jeg var på vei opp til toppen. Sta som jeg er hadde jeg bestemt meg for å komme meg opp, men med den tåka lurene ved min side, fikk jeg panikk. Jeg var så sikker på at den ville komme mot oss slik at vi ikke kunne se veien når vi skulle nedover igjen,og at vi måtte campe i fjellet til tåa gikk bort. De eneste iPhone bildene jeg har, er av meg på alle 4, krypene nedover fjellet.. HAHA! Det høres kanskje morsomt ut, men det var ikke spesielt gøy der og da. Jaja Sofie, det gikk jo fint! Og utsikten var virkelig verdt det, bare se her:

Her er jeg mer i mitt rette element, nemlig trygt nede på bakken.. Jeg skal faktisk ikke skåne dere for noen detaljer og fortelle dere om de 2 flaue tingene som skjedde på fjellet. Da vi var på midten av fjellet, omringet av mange turister og andre fjell-elskere, presterte jeg i å si høyt til pappa; ''Du, jeg tror egentlig ikke fjell er laget for å gå i'' og dere kan tro jeg fikk noen blikk.. Det var vel kanskje ikke det smarteste å si, men med stup på hver sin kant og min høydeskrekk, følte jeg ikke at det var helt feil der og da.. Haha! Fjell er noe av det vakreste jeg vet om, men jeg trives best med å se opp til de, ikke å se ned fra de ;-) Flause nummer to var da jeg klarte å legge kameraet og flaksen min i en annen sin bag i stedet for mamma sin. Omvendt tyveri, er det ikke det de sier?

Håper dere likte innlegget og i morgen kommer det noen antrekks bilder til dere! Resten av dagene her har gått til geocatching og kjøreturer til Henningsvær, men det forteller jeg dere mer om senere. Ha en super søndag videre, nå reiser vi hjem fra dette fine stedet!